Przekop Mierzei Wiślanej. Ministerstwo pokazało wizualizację końcowego efektu

Przekop Mierzei Wiślanej. Ministerstwo pokazało wizualizację końcowego efektu

Jedna ze sztandarowych inwestycji PiS czyli przekop Mierzei Wiślanej budzi kontrowersje od wielu lat. Temat budowy przekopu podjęto już ponad 10 lat temu, jednak zmiana władzy w Polsce w 2007 roku i wygrana Platformy Obywatelskiej spowodowała wstrzymanie prac. W 2015 roku wraz z powrotem Prawa i Sprawiedliwości do władzy powróciły powyższe plany. Spotkało się to ze sprzeciwem liberalno-lewicowych mediów, ekologów, partii opozycyjnych jak i zgłoszenia sprawy do władz Unii Europejskiej.

Rząd Prawa i Sprawiedliwości realizuje tą inwestycję przede wszystkim dlatego, że do portu w Elblągu towary transportowane są drogą okrężną omijając Mierzeję Wiślaną. Trasa prowadzi przez teren Federacji Rosyjskiej, która nalicza sobie odpowiednio wysokie opłaty za przepływ przez teren tego kraju. Przekop ma służyć uniezależnieniu się od rosyjskich dróg morskich, a także pozwala skrócić trasę do portu. W lutym 2019 roku rozpoczęto ekspresowe prace nad wycinką drzew z miejsca w którym ma być zrealizowana inwestycja. Wylesianie terenu trwało 5 dni. Kontrowersje jakie budzi ta budowa wśród ekologów oraz mediów antyrządowych spowodowały, że terenu wycinki pilnowała Policja.

WAŻNE:  Mistrzowska riposta Gowina po wypowiedzi prof. Hartmana: "czasami nie wiem, gdzie się..."

Obecnie trwa szukanie wykonawcy głównych prac budowlanych, po tym jak teren został przygotowany pod inwestycję. Mimo wielkiego zamieszania wprowadzonego przez media, warto zauważyć, że przekop wcale nie będzie miał dużych rozmiarów. Według przedstawionych danych długość przekopu wyniesie niewiele ponad 1 km, a dokładniej 1300 metrów. Niewielka również, jest głębokość planowanego kanału. Ma ona wynosić jedynie 5 metrów, co umożliwi przepływ w tym miejscu jedynie jednostkom o zanurzeniu maksymalnym do 4 metrów. Świadczy to o tym, że w planowanym kanale przecinającym Mierzeję Wiślaną będą mogły pływać statki jedynie o niewygórowanej wielkości.

WAŻNE:  SONDA: Czy lekcje religii w szkole powinny być w Polsce zlikwidowane? [WYNIKI]

Według planów kanał żeglugowy ma powstać do 2022 roku. Zapewni to swobodny dostęp między Bałtykiem, a Zalewem Wiślanym. Inwestycja ma sprawić, że mniejsze jednostki będą mogły odciążyć port w Gdańsku. W efekcie spowoduje to rozwój portu w Elblągu, a co za tym idzie wpłynie na rozwój gospodarczy miasta i regionu. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zaprezentowało krótki materiał na którym przedstawiono wizualizację finalnego efektu inwestycji. Z wizualizacji widzimy, że przekop Mierzei Wiślanej nie będzie zajmował wiele miejsca, ani nie zniszczy walorów estetycznych tego miejsca.

WAŻNE:  Zwycięzcy (a) i przegrani wyborów do Parlamentu Europejskiego

 

Źródło: MGMiŚ/tvn24.pl

 

Komentarze